2.Dzurindová vláda sa rozhodla sprivatizovať v tabuľke uvedené podniky. Ceny sú vyjadrené ako príslušný podiel určený na predaj krát účtovná hodnota podniku. Navyše v prípade letísk alebo Carga, vláda mala na stole už konkrétne cenové ponuky víťazov tendrov, čiže hotové peniaze čakajúce na príjem do štátnej pokladnice . Súbežne s privatizáciou bol 17.5.2006 schválený Strat. rámec čerp. eurofondov na roky 2007 až 2013. V rámci neho MDPaT SR dostalo za úlohu vypracovať Operačný program Doprava a 1.návrh operačného programu bol vyhotovený už 6.6.2006.Všetko vyzeralo tak, že 1.1.2007 budeme schopný čerpať prostriedky z fondov EÚ a použijú sa aj peniaze z privatizácie. Lenže medzitým 17.6.2010 prebehli voľby.
Predpokladajme, že by prípadná 3.Dzurindová vláda dokázala využiť (vypracovanie projektu a podpis zmluvy s víťazom tendra) všetky prostriedky EÚ fondov v rokoch 2007 a 2008 určených na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Priemerný kurz eura voči slovenskej korune za roky 2007 a 2008 je 32,529 Sk za 1 €. Potom vyčlenených 1836,22 mil. € (1 042,22 + 794 ) predstavuje 59,73 mld. Sk. Príloha operačného programu obsahuje zoznam projektov, ktoré sa mali stavať z prostriedkov EÚ. Tieto projekty predstavujú dĺžku 102,8 km diaľnic (D1+D3) v plnom profile, 142 km rýchlostných ciest v plnom profile (R1+R2+R4+R7) a 14,4 km rýchlostnej cesty v polovičnom profile (R4) spolu za cenu 3,78 mld. € resp. 143,65 mld. Sk (pracovalo sa s kurzom 1€=38 Sk).
Štát bežne v štátnom rozpočte vyčleňuje prostriedky aj na výstavbu diaľnic. V štátnom rozpočte na rok 2006 bolo vyčlenených 9,22 mld. Sk na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Predpokladajme, že by sa rovnaká suma vyčlenila aj v roku 2007, v čase rekordného rastu HDP o 10,4% a tiež v roku 2008. Roky 2009 a 2010 sú krízové roky, tak predpokladajme, že by sa výdavky skresali o 50% a v daných rokoch by sa investovalo zo št. rozpočtu po 4,6 mld. Sk.
Pritom neberiem do úvahy pozitívne efekty z privatizácie a iné efekty t.j. štát by prestal dotovať stratové štátne podniky (len 3 štátne želez. podniky zhltli na dotáciách v rokoch 2007 a 2008 cca 17,2 mld. Sk), hrať sa na silného investora ( stavba terminálu na bratislavskom letisku za 86 mil.€), ale namiesto toho prijímať 19% daň zo zisku prip. rast trhovej hodnoty minoritných podielov v privatizovaných podnikoch.
Namiesto toho sa realizuje PPP alternatíva 1.Ficovej vlády za 21,39 mld. € vďaka ktorej sa postaví cca 101 km diaľnic a 50 km rýchlostných ciest. Čiže oproti Dzurindovej alternatíve, budeme mať o 42% menej kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, ale zato o 348 % drahšie (21,39 mld. verzus 143,65 mld. Sk pri kurze 30,126 Sk za 1€).
A prečo si súčasná 1.Ficová vláda (dúfajme, že aj posledná) nevybrala vyššie uvedený plán výstavby?
Myslím, že najlepšie to dokáže zhodnotiť citát z blogu Ivana Mikloša:
„Jeho ideologická obmedzenosť, odborná nespôsobilosť a obávam sa, že aj osobnostná narušenosť,..." sú faktory, ktoré tomu bránia.